#01 — Bevezető: A UI tervezés alapjai minitanfolyam

Ez a minitanfolyam kezdő UX dizájnereknek készült, hogy gyorsan elsajátíthassák a UI tervezés technikai aspektusait, és valós projekteken megállják a helyüket. Megmutatom, hogyan kezdj hozzá egy UI tervezési feladathoz, ha még csak most ismerkedsz ezzel a területtel.

#01 — Bevezető: A UI tervezés alapjai minitanfolyam

Ez a minitanfolyam azoknak a kezdő UX dizájnereknek készült, akik gyorsan szeretnének elsajátítani a szükséges tudást a UI tervezésben is ahhoz, hogy valós projekteken megállják a helyüket. Nem a művészi, hanem a technikai aspektusokra összpontosítok, és megmutatom, hogyan kezdj hozzá egy UI tervezési feladathoz, ha még csak most ismerkedsz ezzel a területtel.

Miért érdemes belevágnod a UI tervezés alapjai minitanfolyamba?

  • 📚 Elsajátítod az alapokat, hogy miként kell helyesen nekiállni egy UI tervezési feladatnak.
  • Megismered azokat a forrásokat, melyekből valódi inspirációt nyerhetsz és amelyektől garantáltan jobb tervezővé válhatsz.
  • 📐 Ezen források birtokában pedig készen fogsz állni arra, hogy olyan UI-t tervezz, amely tényleg működik.

Miről nem lesz szó ebben a tananyagban?

  • ❌ Konkrét UI tervezési praktikákkal nem foglalkozik. (Helyette azt tanítja meg, hogy hol találod meg azokat amelyekből valóban tanulhatsz.)
  • ❌ Ahogyan a UI trendekről sem próbál meg egy átfogó képet adni. (Az talán majd egy másik bejegyzés része lesz.)
  • ❌ A Figmát sem fogja megtanítani, de semelyik más hasonló szoftver kezelését sem.

De akkor miért is UI tervezés alapjai a tanfolyam címe? Mert az alapok nem ott kezdődnek, hogy milyen funkciói vannak a Figma-nak, hanem ott, hogy mi van a fejedben amikor nekiállsz tervezni.

A Figma-hoz hasonló szoftverek jönnek-mennek. Az a képesség, hogy bármelyikben létre tudod hozni a terveket fontosabb, mint az, hogy csak egyet ismerj behatóan.

A UI nem azért lesz jó, mert a Figma-ban készült. Előtte is meg tudták oldani, hogy szép és jó UI tervek készüljenek. A Figma egyszerűen csak kényelmesebb és ésszerűbb a kezelése (még), mint a többi piacon lévő hasonló terméknek.

Amint elhelyezkedünk ezen a szakterületen, nem ritka, hogy olyan feladatokat kapunk, amelyeket teljesítenünk kell, anélkül, hogy bárki is megkérdezné, felkészültek vagyunk-e rájuk. Tipikus példa erre, hogy a wireframe-ek mellett magunknak kell elkészítenünk a UI terveket is.

Ezért kulcsfontosságú, hogy olyan gyakorlati tanácsokat kapjunk, amelyek valóban segítenek a piacképes szakemberré válásban.

Tanulási görbe

Nemrégiben előadást kellett tartanom egy, a UX iránt érdeklődő fejlesztőcsapatnak, és az egyik legfontosabb kérdésük az volt, hogy hogyan kezdhetnének bele a UI (user interface) tervezésbe, ha nem rendelkeznek semmilyen tapasztalattal ezen a területen. Mivel ez a probléma annyira gyakori, ezért úgy gondoltam, csak egy teljes minitanfolyam keretében lehet kifejteni a választ.

A valóság is az, hogy egy kezdő UX dizájnernek nem olyan kérdésekre kell tökéletes válaszokat adnia, min pl., hogy mi a különbség a UX és a UI között, vagy hogy sorolja fel a legfontosabb UX módszertanokat. Ehelyett feladatokat kell majd megoldania, és utasításokat kell követnie.

Viszont a manapság divatos megközelítését annak ahogyan a UI-t oktatni próbálják a közösségi médiában, vagyis a before UX / after UX típusú tartalmakat, nem tartom másnak, mint egy egyszerű szemfényvesztésnek. Ezzel szemben én egy teljesen más megközelítést választottam. Olyan tanfolyamot hoztam létre, ami (szerintem) a helyes módját tanítja a UI tervezés elsajátításának, hisz ez a módszer az, ami nekem is bevált, és még soha nem hagyott cserben.

A tanfolyam nem ígér csodákat, és nem fog egy pillanat alatt profi UI dizájnerré varázsolni. Viszont megtanítja neked a szükséges alapokat, amikre támaszkodva tovább tudsz fejlődni ezen a területen és melyek által mindig képes leszel elvégezni bármilyen új feladatot is kapsz majd, hisz magam is azt látom, hogy a legnehezebb a kellő magabiztosság és önbizalom megszerzése egy kezdő számára. Ezen minitanfolyam minden leckéje abba az irányba terel majd téged, hogy megszerezd a kellő magabiztosságot ahhoz, hogy bármilyen feladattal meg merj birkózni a jövőben.


before UX / after UX

Az alapokhoz miért nem szükséges követnünk a trendeket?

A before / after tartalmak azért is tudtak elterjedni ilyen gyorsan, mert tömörek, rövidek, könnyen fogyaszthatóak, kevésbé mélyrehatóak és a nehezebben befogadható elméleti háttérrel sem terhelnek. Viszont senki sem veszi figyelembe az ezzel járó veszélyt: elveszik az az információ, hogy ezek az példák (információfoszlányok) valaha egy nagy egész részei voltak.

Ezen kívül egy másik, szintén nem épp a legszerencsésebb trend is kezd elhatalmasodni a szakmán: mindenki design system-et akar összerakni anélkül, hogy felfognák, a design system valójában egy részeleme egy nála sokkal nagyobb halmaznak. Egy olyan halmaznak ami működteti, amitől örökli a szabályait.

Én legelőször is ezzel a legnagyobb halmazzal szeretnélek megismertetni, mert ha ezt ismered, ebből eredendően minden mást is ismerni fogsz. Jöhet bármilyen trend, készen fogsz rá állni.

A tanfolyam második felében pedig mélyebben is beleássuk magunkat abba, hogy milyen fogalmakkal kell tisztában lenni a UI tervezéssel kapcsolatban, hogy a munkád során könnyen el tudj majd navigálni az ilyen feladatokban.

Következő lépés

A következő tananyagban megismerjük, hogy a kezelőfelület szabályszerűsége minden projekt kiindulópontja. Ha érted, hogy mitől működik egy kezelőfelület, bármilyen eszközre képes leszel tervezni.

Tovább olvasok